velipekkamoisalo Onko Suomella varaa demokratisoitua?

sosiaalinen innovaatio liian vaikea käsite päättäjille

  • sosiaalinen innovaatio liian vaikea käsite päättäjille

 

Sosiaaliset innovaatiot ja avoin organisaatio

Istuva hallitus ja sitä edeltäneet ovat rummuttaneet innovaatioiden merkityksestä Suomen talouden kasvussa. Yleinen mielipide yleensä mieltää käsitteen rajatusti teknis-luonnontieteelleiselle alueelle. Odotetaan jotain uutta Nokiaa, joka saa Suomen uuteen nousuun. Näin vaalien alla kaikki vannovat biotekniikan innovaatioiden varaan.

Innovatiivisuuteen liittyvät myös sosiaaliset innovaatiot. Niitä ovat johtamisjärjestelmät ja muu pehmeän datan tieteenalue. Itse olen vuosikymmenten aikana johtamisen valmentajana ollut yhteydessä lukuisiin organisaatioihin sekä julkisella että yksityisellä puolella uusien näkökulmien avaamiseksi. Näppituntumalta lähes 90% on reagoinut suomalaisille tyypillisella vahvalla ja ominaisella tavalla: ollaan reagoimatta yhteydenottoon. Edes kylmä vastaus on harvinaisuus. Nämä eivät ole olleet myyntikontakteja, vaan yleisiä aloitteita.

Vertailu ulkomaisiin organisaatioihin on tyrmäävä. En muista yhtään ulkomaista tutkimuslaitosta, virastoa tai yliopistoa, joka ei olisi edes vastannut. Monien kanssa dialogi on ollut antoisaa ja jatkunut tiedon vaihtona pitkään.

En väitä, että minun omat ideani olisivat erityisen hyviä. Varsinainen kipukohtahan tässä on, että organisaatoiden itsetunto ei salli ulkopuolisten puuttuvan heidän toimintaansa. SOTE on hyvä esimerkki, jossa on käytetty valtavasti ulkopuolista tietämystä. Tässä ongelmana on ollut etupäässä se, että lähes kaikki asiantuntijat edustavat samaa lähestymiskulmaa.

Kysymys ei ole vain asenteesta, vaan myös rakenteellisista ongelmista.Tämä koskee yleensä koko suomalaista kehittämisilmapiiriä. Strateginen johtaminen ei missään suomalaisessa organisaatiossa ole toteutunut sen alkuperäisen ajatuksen mukaisena. Henkilöstö on totutettu ajatukseen, että olkaa hiljaa ja hoitakaa työnne.

Avoin organisaatio on jatkuvasti herkkä ulkoisille impulsseille. Monet organisaatiot kuittaavat tämän säännöllisesti tehtävillä asiakaskyselyillä. Tässä jää paljon arvokasta tietoa saavuttamatta. Eihän vähittäiskaupan asiakkaaltakaan kysytä mielipidettä kauppaketjun strategisesta ohjauksesta. Kukaan ei voi tietää, mikä ehdotus voi olla se uusi ”nokia”. Siksi kaikkiin kannattaisi tarttua. Julkiselle sektorille tämä on kaikkein vierain ajatus.

Sosiaalisilla innovaatioilla ei ainoastaan luoda yhtä tuotetta. Laajimmillaan se tehostaa, nostaa tuottavuutta, parantaa työhyvinvointia, parantaa vuorovaikutusta, parantaa asiakashyötyä ja luo kilpailuetua.




 


 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat